1971 Markborg

1971 Markborg

Na wat plezier, vis en “proef” vaarten eind 60er jaren , begon op 30 april 1971 mijn officiële zeemansloopbaan. Als assistent machinist kon ik aan monsteren op de Markborg.Markborg

Net 17 jaar oud en nog op de school voor de Visserij en Scheepvaart in IJmuiden, lerend voor het MM diploma, kon ik voor een “stage-trip” mee bij de firma Wagenborg.
Ik kan het me nog goed herinneren, wij, mijn vader, ome Kees en ik zelf komen laat in de middag aan bij een pier in Delfzijl waar we de topjes van een mast boven de kade uit zagen steken. Mijn vader steeds bezorgder wordend, was het er lang niet mee eens dat ik me op zo’n “notendop” zou wagen. Een schril contrast ook met de schepen waar m’n oudere broer Krijn op voer, toen de tanker Krebsia van de Shell.
De Markborg mat 499BRT en als ik het goed heb 400pk Industrie 4t, 6 pits diesel.
Na afscheid genomen te hebben van m’n vader en ome Kees probeerde ik me wegwijs te maken op de Markborg, die gek genoeg steeds maar groter werd in mijn ogen….

Diezelfde avond vertrokken we richting Klaipeda met zout, de meester gaf me een korte rondleiding door de machinekamer, mijn werkplek voor de komende 2 tot 3 weken waar ik als hulpje van hem allerlei klusjes mocht opknappen en het geleerde in de praktijk kon brengen!

De reis zou via het Kielerkanaal naar de Baltic gaan en lossen in Klaipeda. Wat ik van die eerste dagen varen nog weet te herinneren is dat ik het knap “tam” vond allemaal. Geen beukende golven op het voorschip, geen ijsafzetting aan de masten maar rustig varend door een “kanaal”!
In Klaipeda werd het al wat anders…., soldaten met geweren bij de gangway en we moesten ons paspoort afgegeven toen we de wal ’s avonds op gingen. Veel was er niet te zien, een vitrine met wat jampotjes, bielzen wegen of modderpaadjes, een groot standbeeld van Lenin (of Stalin). Het enige vertier was het zeemanshuis waar we min of meer vertroeteld werden met jus en wodka…. Ik had toch flink geoefend in de voorafgaande jaren…, maar het eind van de avond weet ik niet meer te herinneren. Ik weet alleen nog dat ik de volgende keer nylons en lippestift moest meenemen….
’s Nachts in m’n kooi liggend, lig ik te piekeren wat er nu allemaal weer gaande was, er ging er steeds een zoeklicht langs m’n patrijspoort en ik hoorde doffe ploffen. Ik vond het maar vreemd allemaal.
De volgende morgen kregen we toch ook nog even een reprimande van ik dacht kapitein Tuil, of we dachten dat het een vakantiereis was! Nee dus, dus op tijd er in EN eruit!!!

Na gelost te hebben in Klaipeda gingen we opweg naar, ik dacht Zweden om hout te laden voor Beverwijk. Onderweg de nodige “bijsturingen” van de meester gehad en inmiddels wist ik ook wat een 1/2 duims sleutel  of een “kuttenlikker” was…, termen die ik echt nog nooit gehoord had, alles was bloedje nieuw voor me.
Op de weg terug naar Beverwijk, we voeren op een mooie zondag in de Duitse bocht tussen Helgoland en Wanroge , dus was het biefstukdag op de Markborg. Ik werd prompt zeeziek bij een alle-Jezus strak staand zeetje…., de meester keek met een scheel oog naar mijn bord waar de biefstuk en sla onaangeroerd bleven, uiteindelijk heeft hij met mijn volledige toestemming mijn biefstuk(je) kunnen/mogen opgegeten.

Aangekomen in Beverwijk, zijn we maandag ’s avonds als een speer naar een snackbar gegaan om friet met gebraden kip te kopen. Ik was een beetje bekend daar omdat het m’n overstap van trein naar de IJmuidense bus betekende en ik ook wel eens Beverwijk in struinde. De snackbar die ik wist wilde al dicht gaan maar met wat overtuiging ging de deur open en kon ie een wereldse omzet draaien…. We waren met een man of 4 – geloof ik, redelijk uitgehongerd…
Eigenlijk had ik er al genoeg van maar moest toch nog 2 dagen blijven omdat de Meester even weg moest en ik op de boel mocht passen. Gelukkig mocht ik nergens aankomen….
Zelfs nu nog, denk ik met gemengde gevoelens terug aan die periode, de reprimande, de les in Engelse maten, de biefstuk en de kip met patat zijn me altijd bij gebleven net zoals het gevoel dat dat toch niet het varen was wat ik zocht, of dacht dat het was.
Een leuke bijkomstigheid was wel dat ik na verloop van tijd nog wel even 210 gulden op m’n rekening gestort kreeg…, voor mij een gods vermogen waar ik eigenlijk helemaal niet op gerekend had.

Spec’s Markborg, www.marhisdata.nl

naar schepen overzicht

staat op kustvaart forum