1972 Jaguar

jaguar-2Na het behalen van m’n diploma, (waar mij nog gevraagd werd wat ik beter kon, het Wilhelmus of de Engelse maten…., (ja, ja, die korte maar stevige les van die 1/2 duims sleutel van de meester op de Markborg had z’n vruchten afgeworpen…,) bleek Broere ook niet echt hetgeen te zijn wat ik zocht.
Ik probeerde het bij Scheepvaartkantoor Holwerda waar ik op 19 augustus 1972 aanmonsterde op de Jaguar van vd Schoot uit Harlingen, bemand en bevracht door Holwerda Heerenveen.
Naar ik hoopte meer avontuur en minder “spoorboekje” varen.
De Jaguar was een lief bootje.., 498brt, 6 cyl. 4t, 830pk Deutz en hij kon met gemak 12.5 knoop halen.
Ingezet op een lijndienst, Lisabon – Duitsland, samen met nog zoveel andere Nederlandse coasters.

Zoals gehoopt werd het varen een stuk avontuurlijker, ik weet nog dat we geladen hadden in Lissabon (wat op zich al vreemd was want daar ging alleen handel naartoe en de retour vracht kwam meestal uit Leixoes of Oporto), maar goed…, geladen voor Duitsland, dus op het eind van de Taag stuurboord uit…., dachten we, nee dus het ging dit keer bakboord uit…. Onderweg naar ? waar we na een dag of 9 aankwamen en in het donker de rivier opvoeren met alle lichten uit en zandzakken op de brugvleugels….

Nadat we ergens tussen de bomen voor anker waren gegaan, werden de grote, van timmerhout gemaakte kisten in het ruim opengebroken en de veel kleinere legerkleur groene kistjes met 2 handvaten op de nek van wel 100 negers razendsnel het ruim uit gelopen en opgestapeld op barges aan weerskanten van de Jaguar, midden in de bush bush, volgens mij de Warri rivier in Nigeria.
De volgende dag in het donker weer terug met Charlie de Warri loods die die kronkelige waterstreng kon als z’n rechter broekzak…, bij deze boom tikkie naar stuurboord en bij die stam 3 graden bakboord. Navigatielichten aan de wal waren er nog niet en boeien evenmin.
Mijn “echte” avontuur had ik dan eindelijk te pakken …!
Al het overtollige hout en zandzakken werden op de terugreis naar Portugal overboord gekieperd.
Al snel zaten we weer in de vaste routine, Duitsland – Portugal met af en toe een uitschieter naar Engeland.

Meestal was het op de terugweg laden in Leixoes, Porto of Figueira da Foz (wat een lastig haventje was om in te komen, werd kurk geladen). Ik moet Meester Siegers daar ook al tegen gekomen zijn want één anekdote weet ik me nog te herinneren van Leixoes waar we samen in een bar “ingesloten” werden en er diep in de nachts omzichtig uitslopen zonder aan de de nog volle geld lade te komen…. Meestal bleef ik op de terugweg “verplicht” aan boord want ik had m’n tijd en geld al in Lissabon gespendeerd.
Veel collega’s bleven in die tijd aan een Portugese plakken, soms geheel tot beider tevredenheid maar ik maakte ook mee dat de politie met dame en kind op haar arm op de kade een schip stond op te wachten. Vele “delen van” maandbrieven gingen toentertijd richting Portugal….

Het was het Lissabon van vóór de leegloop van Angola en nog een dictatuur, waar ik niet veel van gemerkt heb.
Ik heb de Anjerrevolutie in ’74 meegemaakt en ook de leegloop van de Afrikaanse koloniën welke zelfstandig werden in 1975, het donkere “straatje van alles” werd toen echt zwart….
Door deze leuke reisjes
 raakte ik aardig bekend in en met Lissabon, ik heb de stad heel goed kunnen verkennen, stapte op tram 11 (nu anno 2016 lijn 28) en zag wel waar ik terecht kwam, iets van 5 cent kostte een dagkaart! Ik werd een beetje verliefd op die stad….., wist waar ik een krantje kon kopen, waar de bioscoop was (waar de nieuwe James Bond speelde, Live en let Die met Roger Moore, gesynchroniseerd in het Portugees….), wandelde vaak naar Kasteel Sao Jorge hoog boven Lissabon met zijn getande muur en 10 torens, ging op één van de bankjes  zitten en genieten van het uitzicht over Lissabon, de brug de Ponte 25 Abril, deze brug lijkt op de Golden gate Brug in San Francisco, de volksbuurt Belem en het beeld van Christus aan de overkant van de Taag….., en beleefde veel lol in het straatje van alles…
Nog onwetend van het feit dat ik Lissabon “varend” maar slecht voorbij kon komen…..

3 Maanden later werd ik in Bremen afgelost, of liever gezegd, ik moest eraf want m’n paspoort, knip etc waren uit m’n hut gejat, toen al…. Bij de grens nog wat geouweneel omdat m’n monsterboekje en de brief van de ouwe geen paspoort waren maar gelukkig mocht ik door. Ruim een halfjaar later is m’n portefeuille ergens langs een rangeerbaan gevonden, ontdaan van het kleine beetje geld (en alleen Portugees…) wat ik toen had.

Spec’s Jaguar, www.marhisdata.nl

naar het overzicht

staat op kustvaartforum.nl