1973 Kaap Bol

1974 Kaap Bol.

Tussendoor hadden ze in Heerenveen bedacht dat ik nog even naar de Kaap Bol moest. Ook weer van van der Schoot, de ex Duitse JOHANNES SCHUPP uit 1961.
Hier kreeg ik promotie en ging voor het eerst officieel als 2de WTK op de rol. Die rol speelde ik ook al op de Oost Vlieland, daar liep ik al zelfstandig wacht en ontbrak de 2de
De Kaap Bol was haast nog “liever” dan de Oost Vlieland, al waren de hutten en gehele opbouw wel wat kleiner. Een schitterend lijntje en de huid niet grijs maar “zwart”! Dat alleen al gaf de Kaap Bol iets extra’s.

Een “dikke” 6 cylinder, 750pk Deutz moest deze lady een kruissnelheid van zo’n 10 mijl geven wat slechts met pijn en moeite gehaald kon worden.

Ik heb op deze trip echter aardig mazzel gehad zoals later bleek.

Ergens aan de zuidkant van Engeland kwam ik aan boord, het zal Poole geweest zijn denk ik, op 27 juli 1973. Kaap BolStukgoed en andere sooi laden voor Tripolie. Op weg daar naar toe krijgen we in dichte mist, zo’n 3 uur varen van Lissabon een aanvaring met een tanker. Ik was op dat moment beneden in de machine kamer en de assistent zat achter de luchtflessen te soppen, vlak voor de aanvaring zij ik dat hij daar vandaan moest komen, ik denk dat ik een soort voorgevoel had.
Het was een geweldige klap en volgens mij vol op de boeg! Ik weet nog dat ik naar boven riep (toen we nog na-sudderend stil lagen) “Langzaam vooruit blijven gaan!!” Stel je voor dat het WD schot eraan gegaan was en we “los” zouden komen, dan zouden we snel vollopen en als een baksteen zinken! Als een speer een hulpmotor gestart (we stonden vanzelf op de as generator) en licht aan en ballastpomp op de voorpiek.
Een snelle inspectie met zaklantaarn leerde ons dat we gelukkig geen water maakte maar de boeg en plecht waren aardig naar “God”.  De ankerwinch was zeker een dikke meter naar achter verplaatst en het bakboord anker lag “in” de voorpiek…. Er zat een gapend gat zo’n 2 meter boven de waterlijn.
Op eigen kracht naar Lissabon kunnen varen en daar moest de boel gerepareerd worden.
Was deze generatie kusters meestal gelast, de Kaap Bol was nog met Duitse gründlichkeit “geklonken” en dat gingen ze daar op die werf ook weer doen….. Wat een takke lawaai!
Voor de rest was het weer dikke lol want Lissabon was een leuke stad…., wist ik en met de komende 4 – 5 weken werf voor de boeg konden we ons hart weer ophalen….

Mijn “kennis en kunde” van Lissabon werd breed gewaardeerd en ook mijn vriendschappen in de stad werden hechter…

Waarom weet ik niet meer, maar  tegen de tijd dat de reparatie van de boeg klaar was en 4 van de 6 koppen overhaald waren, moest ik er op 29 september 1973 alweer van af. Ik moest me weer melden op de Oost Vlieland. Prima vanzelf! Hierdoor miste ik wel het avontuur bij Libië waar de Kaap Bol, om de Nederlandse vlag, geboycotted werd (zie info bij marshisdata), echt rauwig was ik daar echter niet om maar vond het wel sneu voor de rest van de bemanning. Zoals we later hoorden was het geen pretje geweest daar.

Spec’s van de De Kaap Bol. www.marhisdata.nl

naar overzicht schepen

staat op kustvaartforum