1973 Oost Vlieland (1)

9 februari 1973.

6943
Paaltjes pikken

Na de 4 leuke maanden aan boord van de Jaguar ging ik 6 weken met verlof, inclusief kerst en oud op nieuw (wat een luxe!)
Op 9 februari 1973 monsterde ik aan op de Oost Vlieland, weer van van der Schoot en wederom via kantoor Holwerda.
De Oost Vlieland was  de voormalige Willi Böhmer, na brand in de machinekamer, voor sloopprijs opgekocht door Jan vd Schoot en opgeknapt op de toenmalig werf Welgelegen in het centrum van Harlingen. Zo kwam er een kompleet nieuwe (gesloten) accommodatie op.
Een soepel lopende 1000pk Deutz, 8 cyl. 4takt met Brown Boveri blower zorgde voor de voortstuwing.

Die Oost Vlieland en ondergetekende zijn een aardig tijdje bij elkaar gebleven.

7020
Ons “Kokkie”..

Op een kort uitstapje naar de Kaap Bol na, heb ik er zowat 15 maanden op gebivakkeerd. De eerste reis was ruim 4 maanden en de 2de trip zowat 11 maanden. Het was een fantastische ploeg, met Meester de Jong, aflos meester Vellinga en Siegers, kapitein van Rotterdam, stuurman Kareltje Rhur en Brusse en een Engelse kok die al aardig wat Nederlands sprak. Als hij de soep rond 16:00 uur klaar had mocht ik altijd een bakkie komen proeven, we zaten dan op een bolder op het achterdek een kwartiertje of zo te ouwenelen en te mijmeren over het zeemansbestaan, een pracht kerel met een gezonde dosis humor was het!

Wat een machtige tijd heb ik met die gasten mogen beleven.
We zwierven over de halve aardbol, elke reis was weer een verrassing met de nodige uitdagingen.

Op een gegeven moment moest de Hollandse bemanning er aan geloven, goedkopere Indonesische jongens kwamen ervoor in de plaats. Het gebeurde eind juni 1973 in Workington, zo’n echt Engels haventje aan de Engelse westkust, vlak bij Carilse waar die ouwe ook toevallig woonde.
Soepel verliep die wisseling van de wacht niet, de Nederlandse jongens gingen min

6779
Naderen Livorno

of meer in staking wat nog eindigde met een robbertje knokken op de luiken, want om te kunnen lossen moesten die luiken er wel af vanzelf….

Bij de eerste lichting Indonesiërs was communicatie niet of nauwelijks mogelijk en wees onze stuur maar mensen aan waar ze moesten zijn. Zo kwam de ass wtk in de kombuis, een matroos in de machinekamer en de kok aan dek….

Ook het eten was wel even wennen, rijst in een koolblad, bieflappen als schoenzolen en geen brood… Dat was even afzien en duurde het ook een tijdje voor we de kombuis goed aan de praat hadden. Zelf de kok maar een beetje weg-wijs gemaakt, broodbakken, kroketten maken en soep trekken waren me van huis uit aardig meegegeven. Gelukkig kwam later de stuurman (Brusse ?) zijn vrouw aan boord en die heeft die jongen de fijne finesses bijgebracht. Gaande weg de tijd kwamen we er achter dat we

6646
Bunkeren in Ceuta

echter een super kok bij ons hadden, die jongen kon rijsttafels maken waar hij nu nog geen slecht figuur mee zou hebben geslagen!
Zijn eerste storelijst deed die ouwe echter z’n wenkbrauwen fronzen, de ingrediënten waren niet helemaal duidelijk. Met handen en voeten kwamen ze er uit en er kwam dus voor het eerst lams- en geitenvlees aan boord! Lekkerder saté heb ik daarna “nooit” meer gehad. Ook ik kon nog wat leren van hem en daar score ik nu af en toe nog puntjes mee in huislijke kring, vooral de eigen rijsttafeltjes……. Toch was het geen blijvertje en kwam onze Engelse vriend later weer aan boord van de Oost Vlieland terug.

Maar goed, varen deden we ook!

6772
Wachten in Castella Mare di Stabia (It)

In ballast varen was echter een ramp, niet vooruit te branden en klapperen als een gek. Bij Sicilië moesten we een keer andersom om het eiland om maar een beetje in de luwte te blijven, eigenlijk wel leuk want wat was het druk in die straat van Messina.
Op de weg terug uit de Zwarte Zee (Constanza) kwamen we bij Kreta ook niet meer vooruit en gingen we hard stuurboord uit, lij zoekend achter Griekenland, op weg naar het Kanaal van Korinthe wat weer een belevenis op zich was natuurlijk.
Of in ballast van Las Palmas naar Boston? Kwamen we toch een dikke week te laat aan.
Het ergste ging het toe in de Iersezee waar ter hoogte van Bardsey Island de CV’s van de wand in het stuurhuis braken en de bodem, naar later bleek, een wasbord geworden was. De roerkoningpakking

0126_zw_w
Laden in Bari (It)

werd nooit echt oud er moest regelmatig een nieuw lint bij gepropt worden en nog stond de stuurpompkamer af en toe blank als ze weer eens achterin begonnen te laden…. De compressor voor koeling en vrieskast hadden we hiervoor al een meter hoger gezet…

7052
koppen trekken…

 

 

 

 

 

 

 

In het tweede stukje over de Oost Vlieland nog wat meer belevenissen.

Levensloop en alle specs van de Oost Vlieland op www.marhisdata.nl

naar alle schepen overzicht

staat op Kustvaartforum