1974 Blauwe Tulp (1)

1974 De Blauwe Tulp (1)

Na m’n laatste trip op de Oost Vlieland besloot ik weer naar school te gaan, de zeevaartschool voor m’n VD.

Als student had ik het niet breed en om toch aan de broodnodige centjes te komen deed ik af en toe een aflosreisje tijdens de vakanties.
De eerste was de Blauwe Tulp van de Noorse reder O.H. Meling. Deze voormalige Oost Duitse vrachtschepen voeren uitsluitend met steentjes  vanuit Noorwegen (Flekkefjord) naar Duitsland voor de nieuwe autowegen. Daar waar een kade beschikbaar was werden we heen gestuurd, zo konden we terecht komen in Emden, Willemshaven, Bremerhaven of Cuxhaven.
De schepen kwamen uit eind jaren 60 en waren dus best wel wat nieuwer dan ik gewend was. Veel nieuwe zaken zaten er aan boord, zoals een bielswater olie afscheider (ja, toen al, helaas wel Russisch….). Keramische afdichtingen op de ballastpompen en wel 3 hulpmotoren.

De infrastructuur in de machinekamer was een regelrechte ramp, Russische naamplaatjes, sommige afgeplakt en de Engelse vertaling hier en daar er overheen geplakt (en maar gokken dat het ook –een beetje- was dat je dacht dat het was…..
Een jet afzuigsysteem op het ruim wat nauwelijks werkte…..  Maar na enig uitzoekwerk kreeg ik dat spul toch aan de praat…, en petje af, het werkte als een tierelier, stenen incluis werden er gewoon doorheen gejaagd. Nieuwigheidje, ben het later nooit meer tegen gekomen op coasters, maar kon het later wel mooi toepassen bij Heerema, dankzij de Russen!

De kapitein en stuurman waren Nederlanders, de meester een Pool en Kaapverdische bemanning. Die Pool kon het slecht met me vinden, temeer daar hij me echt voor alles m’n kooi uithaalde en ik daar af en toe geen zin in had. Was hij wel machinist?

Die steentjes laderij ging behoorlijk snel en als je niet op paste moesten ze stoppen omdat je met ont-ballasten achter begon te lopen, dat was onze eer tena vanzelf, behalve als onze Pool wacht had, geheid dat van de kant gemekkerd werd omdat de band weer langzaam aan of erger, stop moest. Dat kon geen fles jenever goed maken!
Die ouwe had gevraagd of ik niet een oogje in het zeil wilde houden tijdens laden, dat was geen goed idee want toen ik tijdens onze Pool z’n wacht de trap af kwam glijden rook hij onraad…. Op het eind van het liedje kwam hij ook nog achter me aan met een 18″ Baco, ik moest dekking zoeken in het stuurhuis….. Daarna mocht ie naar huis….

Toch was het wel een goeie leerschool. Je moest leidingen en kabels volgen om te zien waar ze voor waren of dienden. Ook was het de eerste machinekamer waar meer dan 1000pk in stond, nl een MWM 4t, 6 cyl. 1100pk’s. Toch net iets indrukwekkender dan die Deutzen van rond de 1000pk, die qua bouwvorm volgens mij bedoeld waren voor, of ontwikkeld op, Duitse U boten.
Erg veel elektra, heel veeeel…. OK, nog wel 110V gelijkstroom, maar een prima oefenterrein voor later. Relais overal waar je ze maar kon bedenken, hele kasten vol. Het mooiste vond ik wel de Ward Leonard stuurinrichting. Op school in IJmuiden van meester Klomp (ex KNSM-machinist, een pracht-kerel!) hier nog uitgebreid les over gehad en ook zelf een proefopstelling kunnen maken, vond ik altijd leuk om te doen dat geëxperimenteer.
Ook zat er een “degelijke” alarminstallatie voor smeeroliedruk, koelwater temperatuur en bilge nivo aan boord…. en als één daarvan afging was het hele schip ook echt wakker, overal hingen er toeters en bellen, helaas ook in mijn hut, vlak bij m’n kop-end….

Een beetje vervelende anekdote heb ik nog wel.
Weer eens in een Duitse haven om te lossen moest ik de radar controleren, maakte raar geluid en stokte af en toe. Ik omhoog via zo’n laddertje in de mast. Daarachter zat wat ruimte en ik kwam prompt een paar sloffen sigaretten en flessen drank tegen. Enfin, ik vond dat prima want we wisten zelf ook wel van wanten….
Kom ik bij die radar en had al snel door waar het euvel aan kon liggen, volgens mij stond de tandwielkast droog. Maar hoe dat ding te inspecteren? Ik weer naar beneden om te kijken of er een instructieboekje ergens bij die ouwe lag waar op dat moment ook de Duitse custom’s de boel aan het doornemen waren. Vraag ik ff tussendoor of die ouwe een boekje van de radar had, kijkt één van die groenpetten op en vraagt in slecht Nederlands wat er met de radar is….  Ai, dacht ik, dit gaat niet goed dus probeer ik de boot af te houden, maar je raad het al, groenpet wilde met me mee naar boven, want hij was toevallig radarmonteur geweest….. Nou daar sta je dan met een mond vol tanden en na de confiscatie van de drank en sigaretten had ik bij de jongens wel iets uit te leggen vanzelf…. Vonden ze niet echt geslaagd en het was dat we op goede voet leefden anders had het vast een potje matten geworden…

Het waren saaie maar wel leuke reisjes, ideaal om m’n meisje mee te nemen die tegen die tijd ook in m’n leven gekomen was.

Spec’s De Blauwe Tulp, www.marhisdata.nl

naar schepen overzicht

staat op kustvaart-forum

naar 2de deel Blauwe Tulp